تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


سوسن عنکبوتی


 

سوسن عنکبوتی

سوسن عنکبوتی crinumبه خانواده amarylidaceae تعلق داردو در جنس این گیاه در حدود 180 گونه گیاهی تا کنون شناسایی شده اندکه همگی این گیاهان چند ساله با گلهای زیبا برروی ساقه هایی بدون برگ هستد اما انواعی با برگ سبز ابلق(رگه های سبز کم رنگ و کرم ) و هم چنین با ته مایه ای از رنگ قرمز وجود دارد .همچنین حاشیه های برگ برخی انواع حاتی مواج دارد.
طول برگ نیز در انواع مختلف این گیاه تفاوت داردو نمونه ای که در ایران معمول و متداول است برگهایی به حدود یک متر دارد. ساقه گل نیز معمولا چهل تا هشتاد سانی متر ارتفاع داردولی در برخی گونه ها به حدود دومتر نیزمیرسد .

اصولا گیاه سوسن عنکبوتی گیاهی همیشه سبز است و حداقل دمایی که میتواند در طی شب تحمل کند 5درجه سانتی گراد است البته به شرطی که دردروهای سرد دمایش دوازده تا پونزده باشد .در صورت دمای کمتر از این رشدش متوقف میشود و حداکثر سرما را تا منفی هفت درجه تحمل میکند و این به شرطی است که در معرض باد شدید زمستان نباشد لازم به ذکر است در سرمای زیر منفی هفت درجه پیاز این گیاه آسیب دیده و از بین میرود . .

خاک :
سوسن عنکبوتی خاک خیلی اسیدی یا قلیایی را دوست ندارد و خاکهای خنثی که اندکی اسیدی است را بیشتر دوست دارد
همچنین زهکش خاک برای نماندن آب در خاک و عدم پوسیدگی پیازهااهمیت دارد بنابراین برای خاک این گیاه از شن و خاک برگ استفاده کنید .در فصل بهار این گیاه احتاج به کوددهی دارد ومهر دوماه یکبار باید به خاک آن کود اضافه کرد ولی در اواخر تابستان دیگر نیازی به کود ندارد .
تکثیر: یکی ار زوهای تکثیر این گیاه تقسیم است . عمل تقسیم این گیاه هر سه تا پنج سال باید انجام داد و برای تکثیر توده بزرگی از این گیاه که ساهاست به رشد خود ادامه داده است میبایست تا پاییز صبر کرد و از پاییز تا بهار میتوان نسبت به بیرون آوردن توده این گیاه اقدام کرد در طول عمل تقسیم میبایست خاک محل قرارگیری پیازهاراحفرکنیم تا به توده آنها برسیم سپس همرا با وسیله ای تیز مثل چاقو نسبت به جداکردن پیازهای کوچک که در اطرف پیازهای مادری قرار دارند اقدام میکنیم سپس پیازهای مادری را در همان قبلی مستقر کرده و خاک غنی و تازه رویش میریزیم و نسبت به کاشت پیازهای کوچک در خاک جدید اقدام میکنیم . این پیازها احتیاج دارند یک تا دوسال به گلدهی برسند .(برگرفته از باغبانی سبز)
این گیاه در سنین بالای چهار سال معمولا در فصل پاییز پاجوش میزنند یا به زبانی دیگر بچه میدهد که پاجوش ها از اطراف گیاه از زیر خاک در میاید که میتوان آنهارا در گلدان جدید با خاک مناسب کاشت که در شرایط مناسب این پاجوش ها به گیاهان سبزی تبدیل میشوند .

نور:

این گیاه روزانه به شش تا هشت ساعت نور مستقیم احتیاج دارد بهترین مکان برای کاشت این گیاه در باغچه مکانی است که صبح از آفتاب صبح و عصرها از سایه برخوردار باشد تا در تابستانها از افتاب سوزان در امان باشد .اما نیازآن از آفتاب مستقیم در صبحا بی نیاز باشد . در صورتیکه این گیاه در منزل نگهداری میشود چند ساعت در روزنور: این گیاه روزانه به شش تا هشت ساعت نور مستقیم احتیاج دارد بهترین مکان برای کاشت این گیاه در باغچه مکانی است که صبح از آفتاب صبح و عصرها از سایه برخوردار باشد تا در تابستانها از افتاب سوزان در امان باشد .اما نیازآن از آفتاب مستقیم در صبحا بی نیاز باشد . در صورتیکه این گیاه در منزل نگهداری میشود چند ساعت در روز از نور مستقیم باید بهر ه مند باشد  .

آبیاری: سوسن عنکبوتی به رطوبت مناسب خاک نیاز داردو خاک محل کاشت این گیاه نباید خشک شود گرچه برخی ارپز ارقام این گیاه خشکی را تحمل میکند اما به طور کلی خشکی خاک این گیاه مانع رشد ان میشود به خصوص موقع کاشت پیاز این گیاه نباید پیازش خشک شودواین به معنای آب دادن زیاد این گیاه نیست همین که خاکش مرطوب بماند کافی است و آب دادن زیاد این گیاه باعث زردی برگها و پوسیدگی ساقه و پیاز و نهایتا از بین رفتن گیاه میشود و خشکی نیز باعث ریزش برگها و عدم گلدهی و سوختگی نوک برگهاو در نهایت خشک شدن برگها میشود پس به طور کلی باید زمانی به گیاه آب داد که خاکش خشک باشد و از آبی استفاده کنید که سرد نباشد چون تاثیر منفی برای رشد گیاه دارد .

  انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 1603

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پر فروش ترین های فورکیا



مطالب تصادفی

  • benders dictionary of nutrition and food technology
  • yoghurt
  • handbook of organic food safety and quality
  • handbook of milk composition
  • food fermentation and microorganisms

تمامی حقوق برای گلخانه محفوظ می باشد