تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


بنفشه آفریقایی


6 نکته کلیدی
1 . درجه حرارت مورد نیاز بنفشه آفریقایی
درجه حرارت در طول روز ( 18 تا 24 درجه سانتی گراد)
درجه حرارت در طول شب ( 15 تا 18 درجه سانتی گراد)
در درجه حرارت سردتر و یا گرم تر به خوبی عمل نمی کنند. از نوسان درجه حرارت پرهیز کنید .
2 . به بنفشه آفریقایی نور غیر مستقیم یا فیلتر شده بدهید.
همیشه از نور گرم و یا مستقیم خورشید اجتناب کنید زیرا باعث تاول و لکه های برگ و سوختگی گیاه می شود. زیستگاه طبیعی بنفشه آفریقایی تحت سایبان جنگل است. بنابراین بهتر است نور خورشید به طور مستقیم به گل نتابد. به خاطر داشته باشید بنفشه آفریقایی در نور مصنوعی به خوبی عمل می کند، این گیاهان بسیار انعطاف پذیر هستند.

3 . بنفشه آفریقایی را با آب خنک کنید.
سریع ترین راه برای از بین بردن بنفشه آفریقایی دادن آب زیاد به آن است. بنفشه آفریقایی نیاز به مرطوب ماندن در تمام اوقات دارد بنابراین بهتر است از یک ظرف در زیر گلدان استفاده کنید و زمانی که احساس می کنید خاک خشک شده است آن را از آب پر کنید. اجازه ندهید روی گیاه گرد و غبار بنشیند همچنین نباید لکه های آب روی برگ ها قرار بگیرد ممکن است باعث لکه دائمی روی برگ شود.
4 . از گلدان مخصوص بنفشه آفریقایی استفاده کنید.
گلدان بنفشه آفریقایی گلدان ویژه ای است که از دو قطعه تشکیل شده و شما باید گیاه خود را در قسمت بالایی گلدان بکارید. وقتی گیاه خشک می شود فقط در قسمت پایین گلدان آب بریزید و گلدان تا حدود 1 ساعت در قسمت پایینی قرار دهید تا به خوبی مرطوب شود .
5 . به بنفشه آفریقایی کود بدهید
در صورتی که به طور منظم به بنفشه آفریقایی کود بدهید بیشتر گل می دهد. شما می توانید از کود مخصوص بنفشه آفریقایی استفاده کنید و آن را طبق دوز پیشنهاد شده استفاده کنید. همچنین بعد از مخلوط کردن کود با آب، اجازه دهید تا کلر موجود در آب در طول شب تبخیر شود و درجه آب به دمای اتاق برسد و بعد از آن استفاده کنید،6 . گلدان بنفشه آفریقایی خود را هر شش ماه تا یک سال عوض کنید
خاکی که در گلدان بنفشه آفریقایی استفاده می کنید باید زهکشی بسیار خوبی داشته باشد. این بسیار مهم است. شما می توانید خاک مخلوط بسته بندی شده مخصوص بنفشه آفریقایی بخرید یا خاک خود را به اندازه 3/1 کود گیاهی، 3/1 ورمیکولیت، 3/1 پرلیت مخلوط کنید. در مرحله دوم باید یک گلدان با اندازه مناسب انتخاب کنید چون همه بنفشه های آفریقایی باید گلدان محدودی داشته باشند بنابراین باید یک گلدانی انتخاب کنبد که قطر آن به اندازه 3/1 قطر گیاه باشد.
به عبارت دیگر گیاه باید 3 برابر قطر گلدان باشد. ریشه بنفشه آفریقایی 3/1 قطر گیاه است. گلدان به اندازه 10 سانتی متر کافی است ولی باز هم اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید. با انتخاب ظرف مناسب از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کنید زیرا اگر از یک گلدان بزرگ استفاده کنید بیش از حد رطوبت به ریشه می رسد و در نتیجه ریشه خواهد مرد.
توجه داشته باشید: اگر بنفشه آفریقایی در حال پژمرده شدن بود و برگ های آن حالت افتاده داشتند در اسرع وقت گلدان آن را عوض کنید و وقتی دوباره آن را کاشتید مطمئن شوید که ساقه با خاک پوشیده شود. این کار باعث ایجاد ریشه جدید می شود. -بنفشه آفریقایی برای حیوانات سمی نیست بنابراین شما می توانید در سراسر خانه گلدان بنفشه آفریقایی داشته باشید.
برای ازدیاد بنفشه آفریقایی می توانید از سه روش كاشت بذر، قلمه برگ و تقسیم بوته استفاده كنید.

روش قلمه برگ یكی از بهترین و آسان ترین روش های تكثیر بنفشه آفریقایی است. زمان مناسب برای این نوع تكثیر فصل تابستان استدر این روش ابتدا بهترین برگ ها را انتخاب كنید و آنها را با قیچی یا چاقو از انتهای دُمبرگ بچینیدبرگ بریده شده را از ناحیه دُمبرگ در آب قرار دهید تا ریشه دار شود.قلمه ها را در خاك هم می توانید ریشه دار كنید. بهتر است قلمه ها را از قسمت میانی ساقه بردارید. مناسب ترین درجه حرارت برای ریشه زایی قلمه ها 25 درجه سانتیگراد است.قراردادن نایلون روی گلدانی كه قلمه ها در آن كاشته شده اند موجب افزایش رطوبت نسبی می شود و به سرعتِ ریشه زایی كمك می كند. در شرایط مناسب، قلمه برگ بعد از پانزده روز تا یك ماه دارای ریشه می شود.

تقسیم بوته این روش راه ساده ای برای ازدیاد بنفشه آفریقایی است. زمانی كه گیاه بنفشه آفریقایی رشد كافی كرد از كنار بوته، پاجوش های كوچكی رشد می كند كه می توانید از آنها برای ازدیاد گیاه استفاده كنید.

با استفاده از نور مصنوعی و تنظیم درجه حرارت مناسب می توان در هر زمانی به تکثیر از روش كاشت بذر اقدام كرد. برای كاشت بذر در شرایط مصنوعی، درجه حرارت را روی 25 – 20 درجه سانتیگراد تنظیم نمایید و روزانه به مدت دوازده ساعت چراغ ها را روشن كنید. همه روزه قدری آب روی خاك اسپری كنید.بنفشه آفریقایی هوای تازه را دوست دارد البته نباید در مسیر کوران باد قرار گیرد.

بنفشه آفریقایی نسبت به خیس بودن برگ ها حساسیت دارد و نباید آب روی برگ هایش پاشیده شود. در صورتی كه حجم گلدان بزرگ باشد یا خاك از مواد غذایی كافی برخوردار نگردد، گیاه گل نمی دهد یا این كه گل ها ریز و كوچك می مانند. در این صورت بعد از تعویض گلدان و اضافه نمودن مواد غذایی به خاك، گیاه را تقویت كنید. گل های پژمرده و كوچك را جدا كنید.

مهمترین بیماری های بنفشه آفریقایی منشاء ویروسی یا قارچی دارند.رطوبت زیاد موجب انتشار بیماری های قارچی می شود. نوعی قارچ به نام فتیوم التیموم PHTHIUM-ULTIMUM موجب پوسیدگی قسمت های بالایی گیاه می گردد. اسیدی بودن خاك، نداشتن زهكشی مناسب و خیس شدن برگ ها این بیماری را شدت می دهد.اگر گیاه در محیط بسته و بدون تهویه قرار بگیرد یا رطوبت نسبی هوا زیاد باشد، و همچنین قرار گرفتن در سرمای زیاد و گرمای بیش از اندازه روز و تاریكی های طولانی موجب شیوع قارچ های سفید رنگ می گردد. علامت این بیماری، خاكستری و گرد آلود شدن سطح برگهاست. اسپری نمودن سموم قارچ كش روی برگ های آلوده و نگهداری صحیح گیاه، موجب بهبودی و سلامتی بنفشه آفریقایی می گردد.بيماري پوسيدگي ريشه بنفشه افريقايي : اين بيماري كه بوسيله قارچnicotian Var.parasiti Phytophthora ايجادمي شود،يك بيماري مخرب درمراكز پرورش بنفشه افريقايي Saintpaulia ionantha به شمار مي رود.علائم بيماري در قسمتهاي هوايي گياه بصورت توقف رشد،پژمردگي و پوسيدگي نرمي به رنگ قهوه اي متمايل به سياه در ناحيه طوقه و همچنين در قسمت ريشه مشاهده مي شود،اين علائم به تدريج به سمت دمبرگ و برگ انتقال مي بايد. اولين تحقيق جامع برروي اين بيماري درسال 1973درآلمان توسط Plate و Kroberانجام شد. درايالات كاليفرنيا، فلوريدا و كلرادوي آمريكا نيزبراي پرورش اين گياه مشكلات بسياري وجود دارد. اين بيماري درايران براي اولين باردرسال 1370،درمراكزپرورش بنفشه افريقايي تهران،با خسارت فراوان مشاهده گرديد و عامل بيماري نيزازمراكزمختلف به طور مكررتوسط نگارنده گزارش شد.كولتيوارهاي بنفشه افريقايي نسبت به پوسيدگي فيتوفترايي داراي حساسيتهاي بسيار متفاوت مي باشند و براين اساس به چهار گروه،بسيارمقاوم،مقاوم،حساس و بسيارحساس تقسيم مي شوند. مبارزه با بيماري ابتدا براساس رعايت بهداشت و بكاربردن ريشه هاي عاري ازآلودگي صورت گرفت، بعدها تحقيقات وسيعي درمورد استفاده ازقارچ كشها بمنظورمبارزه با بيماري انجام پذيرفت.از بين سموم مورد آزمايش اتريديازول(Truban 30 wp) و پراكسي كلر(Nurelle 7.2 EC) همراه با آبياري و همچنين محلول پاشي قسمتهاي هوايي گياه با استفاده ازpyroxyclor بهترين نتايج را ازخود نشان داد.محلول پاشي قسمتهاي هوايي به منظور حفاظت گياهان با استفاده ازقارچ كشهاي كاپتان (Captan 50 wp)،كلروتالونيل(Daconil 2787 75 wp) ومانكوزب(Dithane M-45 80wp) نيزنتيجه بسيارعالي درمبارزه داشته است. با توجه به نايابي پيروكسي كلرمي توان ازمتالاكسيل(Subdue 2 E) وفوزتيل آلومينيوم(Aliette) كه اثر مشابهي برضد بيماريهاي فيتوفترايي دارند،استفاده نمود.لکه‌های قهوه‌ای روی برگها مشاهده می‌شوند: غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.

لکه‌های قهوه‌ای روی برگها مشاهده می‌شوند: غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.

برگها پیچیده ، خشک و خم شده‌اند: هوا گرم و خشک و احتیاج به آبیاری دارد. هرگز غبار پاشی نکنید.

برگها پژمرده و خم می‌شوند: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

تمام شرایط مساعد ولی گیاه گل نمی‌دهد: گیاه را کود دهی نمایید

گلها شفاف و کمرنگ شده‌اند: عامل آن غبار پاشی است. این گیاه را غبار پاشی نکنید

گلها و برگهای گیاه می‌پوسند: آبیاری زیاد از اندازه است. در تمام طول سال هفته‌ای دوبار آبیاری کافی است.

برگهای جدید ریز و تعداد آنها زیاد است: احتیاج به تعویض گلدان دارد. گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید

گیاه سالم و گل نمی‌دهد: گلدانها خیلی بزرگ انتخاب شده است تا دو سال آینده گلدانها را تعویض نکنید.

برگها رنگ پریده هستند: یا نور زیاد است یا احتیاج به کود دهی دارد. گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

برگها سیاه می‌شوند: عامل آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است. از آنها استفاده نکنید. برای تمییز نمودن برگها از برس نرم مخصوص استفاده نمایید.

  انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 468

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پر فروش ترین های فورکیا



مطالب تصادفی

  • benders dictionary of nutrition and food technology
  • yoghurt
  • handbook of organic food safety and quality
  • handbook of milk composition
  • food fermentation and microorganisms

تمامی حقوق برای گلخانه محفوظ می باشد